English
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403

Cardinal Theme

شناسایی و اولویت بندی ارزش های عمودی حاصل از سرپرستی در شرکت های مادر )هلدینگ( با استفاده از روش های تصمیمگیری چندمعیاره

بسیاری از صاحب نظران، ارزش حاصل از سرپرستی را مهم ترین مفهوم استراتژیک در سطح شرکت های مادر )هلدینگ( قلمداد میکنند. منظور از ارزش حاصل از سرپرستی، فعالیت‌های ارزش آفرینی است که شرکت مادر برای شرکت های زیرمجموعه فراهم می آورد، که در صورت فعالیت مجزای آنها چنین ارزشی به وجود نمی‌آمد. بر این اساس، چنین ارزش هایی به دو دستۀ ارزش های عمودی (حاصل از مداخلۀ شرکت مادر) و ارزش های افقی (حاصل از ایجاد بستر همکاری و هم‌افزایی بین شرکت‌های تابعه) تقسیم‌بندی می‌شوند. از این رو، هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی ارزش‌های عمودی حاصل از سرپرستی در شرکت‌های مادر (هلدینگ) است. به این منظور و با مرور ادبیات موضوع فهرستی از این عوامل استخراج و با اخذ نظر خبرگان، با استفاده از روش DEMATEL رتبه‌بندی شدند. نتایج رتبه‌بندی حاکی از آن است که در اختیار گذاردن دارایی‌های شرکت مادر، نظارت بر عملکرد شرکت‌های تابعه، بهینه کردن مالیات، تأمین مالی بیرونی و متمرکزساختن برخی وظایف در شرکت مادر مهمترین ارزش های عمودی هستند.


محمّدرضا اخوان انوری
کامیار رئیسی‌فر